vrijdag 11 januari 2008

Nieuw logo?!

De overheid die zo graag benadrukt dat ook zij efficiënt bedrijfsmatig werkt, moet nu na het logoschandaal toch eindelijk eens inzien dat de bedrijfsvoering op de ministeries daarmee niets gemeen heeft. Termen zoals omzet, concernonderdelen, divisies, marktconform kunnen dan ook beter door de bewindslieden en hun ambtenaren niet in de mond worden genomen. En ook bij de beloningen moet steeds in de gaten worden gehouden dat het om ambtenaren gaat en niet om medewerkers die zich zelf in het bedrijfsleven meer dan terug moeten verdienen. Overheidsgeld is via de belastingen door ons allen opgebracht en daarmee moet uiterst zorgvuldig worden omgegaan. Ook nu weer blijkt dat dat niet het geval is. 60.000 euro voor een logo uitgeven dat al bestaat, welke dwaas doet dat? Grote concerns als Philips en de SHV voeren al zo lang ze bestaan hetzelfde embleem. Weer ander grote bedrijven passen hun emblemen slechts aan de tijd aan en niet meer dan dat omdat ze weten dat bij grotere ingrepen de herkenbaarheid wordt aangetast. En dan nog het bedrag van 18 miljoen voor de invoering van het logo bij alle ministeries. Heeft Balkenende niet een enorm figuur geslagen toen hij met zoveel verve een oud bestaand logo als nieuw en dynamisch presenteerde? Wie draaide overigens voor dit debacle op? In het bedrijfsleven zouden er koppen vallen, dat is zeker.

Geen opmerkingen: